10 manieren voor een beter gesprek
Communicatie in relaties
Dagmar Halfhide
Communicatie in relaties
10/18/2023
7 min
0

10 manieren voor een beter gesprek

10/18/2023
7 min
0

Ik kwam de Ted Talk “10 manieren voor een beter gesprek” van Celeste Headlee tegen. De video gaat over communiceren in het algemeen. En niet zozeer over verbindend communiceren. Maar het heeft raakvlakken. En ik wil het graag met je delen.

Een beter gesprek betekent luisteren

De kern die ik uit de video haal is dat we niet naar elkaar luisteren. En dan bedoel ik echt horen wat de ander zegt. We luisteren vaak met een half oor. We dwalen af met onze gedachtes. Of om ons eigen verhaal er in te knallen en totaal niet ingaan op wat de ander net heeft verteld. En dat is doodzonde, vind ik. Dit gebeurt in veel van onze gesprekken. Ook in gesprekken met kinderen.

Hoe nieuwsgierig ben jij naar wat je kinderen je te vertellen hebben. Weet jij nog wanneer je voor het laatst met volle aandacht naar je kind hebt geluisterd? En wat deed je toen je kind stopte met praten? Weet je dat nog?

Balans tussen praten en luisteren

Ieder gesprek vraagt om een evenwicht tussen praten en luisteren. Ja, ook de gesprekken met je kind.

 “De meeste van ons luisteren niet met de intentie om te begrijpen. We luisteren met de intentie om te antwoorden.”   –  Stephen Covey

Dus ergens zijn de dat evenwicht kwijt geraakt? Hoe kan dat dan?

Technologie

Nou maakt de technologie het ons makkelijk om vooral niet te luisteren naar elkaar. Hoe vaak per dag stoor jij je eraan dat je geen antwoord krijgt van je kind omdat je zoon of dochter naar een telefoon of ander beeldscherm staart? Apathisch en totaal onbereikbaar.  😊

Social media, appen, mails checken het maakt dat we veel minder zonder telefoon of beeldscherm met elkaar praten.

We hebben het niet geleerd

Gespreksvaardigheden, veel van ons hebben in de opvoeding en op school geleerd om vooral vanuit het denken te communiceren. Ik kreeg  van mijn opa te horen: “Denk voordat je wat zegt, denk eerst na mijn kind.” En ook als ik het niet wist, wat een absolute no-go was, moest ik nadenken. Want dat ik ergens geen mening over had kon niet.

Ik heb echt letterlijk geleerd om overal wat van te vinden. Maar invoelen wat iets dat tegen mij gezegd werd met me doet, dat was er minder bij. Verbindend communiceren, dat heb ik me later eigen gemaakt door boeken te lezen, trainingen te volgen en coaching. Dus ik weet uit ervaring wat het is om te communiceren zonder naar je gevoel of behoeftes te luisteren.

communicatie misverstanden

Communicatie misverstanden

Het is helemaal niet raar dat je in de opvoeding van je kind tegen misverstanden in de communicatie aanloopt. Dat je gedag van je kinderen niet kunt plaatsen. En daar wanhopig, verdrietig, boos of moedeloos van wordt. We hebben het niet geleerd. Veel van ons niet.

Want hoe kun je verwachten van je kind dat te laat thuis komt zegt: “Mama mijn vriend had ruzie met een groep jongens en ik ben bij hem gebleven om dat ik  boos en geschrokken was en hem niet alleen wilde laten. Ik heb hem naar huis gebracht dan wist ik dat hij veilig thuis zou komen.”

En hoe kun je van jezelf verwachten dat je reageert vanuit de verbinding in plaats van boos te worden omdat je kind te laat binnen komt?

10 manieren voor een beter gesprek – Ted talk Celeste Headlee

10 manieren voor een beter gesprek

Met deze 10 tips, de “10 manieren voor een beter gesprek” kun je de balans tussen praten en luisteren in je gesprekken terugbrengen.

Ze helpen je om je begrepen te voelen. Een verbinding te maken. En misschien om geïnspireerd te raken omdat je echt geluisterd hebt naar de ander. Dus de 10 basisregels voor een goed gesprek van Celeste Headlee zijn:

1. Wees aanwezig en ga niet multitasken

Zorg dat je in het moment aanwezig bent. Ga ervoor zitten en zorg dat je met je aandacht aanwezig bent. Dus ga niet ondertussen denken aan wat je gaat koken die avond of aan de ruzie met je partner van gisteren. Als je niet het gesprek wilt voeren omdat je hoofd er niet na staat bijvoorbeeld voer het gesprek dan niet. Beëindig het. Luister niet met een half oor, maar alleen met je volle aandacht.

multitasken

2. Houd geen betoog

Wil je je mening geven zonder dat er ruimte is voor reactie, discussie of tegengas? Schrijf dan een blog. Ga bloggen! Het is heel erg saai als jij een betoog gaat houden. De uitdaging is om met elkaar in gesprek te gaan met bedoeling dat je iets kan leren.

“Eerst luisteren vereist dat je je eigen ik opzij zet”  –   M. Scott Peck (therapeut)

Soms betekent het dat je je eigen mening op zij moet zetten.

Ga er ook vanuit dat je iets kunt leren. Iedereen is ergens expert in. Dus luister en houd iets vaker je mond tijdens een gesprek.

 “Everyone you will ever meet, knows something you don’t”  –  Bill Nye

Vertaald: Iedereen die je ooit ontmoet weet iets wat jij niet weet.

3. Stel open vragen

Deze staat haaks op de verbindende communicatie. Als het over verbinden vanuit je gevoel en inlevingsvermogen gaat, dan bereik je met open vragen minder. Veel mensen kunnen niet zo een-twee-drie hun gevoel of behoefte  benoemen.

Maar Celeste stelt, stel open vragen en begin je vraag met woorden zoals:  wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Het blijkt dat als je een ingewikkelde vraag stelt, je een eenvoudig antwoord daarop krijgt. Logisch toch, of toch niet?  Het volgende voorbeeld maak het hopelijk duidelijker.

Jij vraagt aan je kind: “Hoe gaat het?” De kans is groot dat je kind dat niet direct weet en je vraag met “Goed!” beantwoorden. Als je vraagt voel je je boos? Dan is de kans groter dat je kind zegt: “Nee niet boos, maar geïrriteerd want je zegt alles  2 of 3 keer maar ik hoor je de eerste keer ook wel hoor mam.”

Dus in de verbindende communicatie werkt dit net andersom. Ook omdat het niet bij die ene vraag blijft. Wil je er meer over weten? Meld je dan aan voor de kennismakingstraining en laat je inspireren.

4. Go with the flow

Laat je gedachtes die in je opkomen gaan. Herken je dit? Je kind vertelt je van alles en opeens schiet het je te binnen dat vandaag de cijfers van de proefwerkweek binnen zouden komen. Je luistert nog maar met een half oor en vraagt dan, “Schat, je hebt je cijfers ontvangen ik ben zo benieuwd mag ik ze eens zien?  Dit doen we in veel van onze gesprekken.

We voeren een gesprek met iemand, er schiet ons iets te binnen en dan stoppen we met luisteren. Verhalen en ideeën komen in je op. Echt laat ze komen en laat ze ook weer los.

go with the flow

5. Als je het niet weet zeg het dan

Voer geen loze praatjes. Als je ergens niet zeker van bent, zegt het dan! Of zeg dát waar je niet zeker van bent niet.

6. Stel je eigen ervaring niet gelijk aan die van een ander

Als iemand praat over het verlies van een familielid, begin dan niet te vertellen over toen jij een familielid verloor. Als iemand met je praat over problemen op het werk, begin zelf dan niet over hoe erg jouw baan is. Het is niet hetzelfde.  Dat is het nooit.

Iedere ervaring is persoonlijk. En bovendien gaat het niet over jou. Je hoeft dat moment niet aan te grijpen om te bewijzen hoe geweldig je bent of hoe erg je hebt geleden.

Gesprekken zijn geen zelfpromotie praatjes.

7. Val niet in herhaling

Dat is heel neerbuigend en saai. En toch doen we dat vaak. Vooral in gesprekken met onze kinderen. We willen iets duidelijk maken dus gaan we het eindeloos herhalen. Niet doen!

8. Vertel niet teveel details

Mensen zijn eerlijk waar niet geïnteresseerd in de jaren, namen, data en al die details waar jij met zoveel moeite op probeert te komen. Het kan ze niet schelen, het gaat ze om jou. Ze willen weten wie je bent, hoe je bent, wat jullie overeenkomsten zijn. Dus vergeet de details, laat ze weg.

10 manieren voor een beter gesprek

9. Luister

Luisteren is misschien wel de allerbelangrijkste vaardigheid van een gesprek om jezelf helemaal eigen te maken.

  “Als je mond open staat ben je niet aan het leren.”  –  Boeddha

 “Niemand heeft zich ooit werkloos geluisterd.”  –  Calvin Coolidge

Waarom luisteren we niet naar elkaar?

  1. We praten liever.
  2. Als ik praat heb ik controle.
  3. Ik hoef niets te horen wat me niet interesseert.
  4. Ik ben het middelpunt.
  5. Ik kan mezelf laten zien.
  6. We raken afgeleid.
  7. Luisteren kost moeite en energie.

De gemiddelde persoon praat met ongeveer 225 woorden per minuut, maar we kunnen luisteren naar 500 woorden per minuut. Dus onze gedachten vullen de overige 275 woorden in. Echt goed opletten en volledig met je gedachten erbij zijn (empathisch luisteren), dat kost moeite en energie.

Maar als je dat niet kunt, dan voer je geen gesprek! Dan zijn het 2 mensen die maar wat naar elkaar roepen in dezelfde ruimte. Dus luister naar elkaar.

10. Houd het kort

Een goed gesprek is als een minirok. Kort genoeg om de aandacht vast te houden. Lang genoeg om de lading te dekken.

Het komt allemaal neer op hetzelfde basisprincipe en dat is: Wees geïnteresseerd in de ander. Toon interesse in anderen.

Celeste sluit de video af met de woorden:

  • Ik houd mijn mond dicht zo vaak als ik kan.
  • Ik ben altijd bereid om te leren, ik ben nieuwsgierig wil ontdekken.
  • En ik sta altijd open om verrast te worden. En ik ben nog nooit teleurgesteld. Doe hetzelfde ik daag je uit.

En ik op mijn beurt daag jou uit om naar je kind te luisteren en jezelf te laten verrassen door wat je kind je vertelt.

Reacties
Categorieën